Bayer Antal: A kérdésekhez elöljáróban: nekem nincs olyanom, hogy kedvencem. Sem egy, sem három, de még talán tíz sem. Közel ötven éve olvasok képregényeket, és ez nem elírás: 5 voltam, amikor először kezembe került a Vaillant és a Füles, és nemrég töltöttem be az 54-et. Ennyi év alatt azért bőven volt alkalmam olvasni... Úgyhogy a válaszaim rendhagyók lesznek, de azért igyekszem mindig tartani magamat a hármas számhoz, hogy örülj. :)
Kedvencek helyett inkább azokról mesélek, amik nagyon megmaradtak bennem valamilyen oknál fogva.
Az első a Daredevil 52. száma, amelyben a Fenegyerek először találkozik a Fekete Párduccal. 1969-ben jelent meg, és én nem sokkal később ismertem meg, méghozzá olaszul (L’Incredibile Devil...). Barry Smith nagyon elkapta a hatvanas évek esztétikáját, a beállításai, a „modern” környezetei visszaköszönnek a korabeli filmekben, más műalkotásokban. Starr Saxon pedig valami elképesztően szemét ellenség volt. :)
Másodikként a Fantastic Four 247. számát említeném. A címe This Land is Mine, és a Fantasztikus Négyes segít Fátumnak visszaszerezni a hatalmat Latvériában. John Byrne ekkor volt szerintem a csúcson, és nemcsak, hogy különösen hatásosan rajzolt, de a diktatúrával kapcsolatban felvetett gondolatai is szokatlanok voltak akkor még.
A harmadik pedig legyen a teljes Alias sorozat. Annak nem vagyok nagy barátja, hogy ma már minden Marvel-képregény komoly és komor akar lenni, viszont ez egy totál új sorozat volt, egy teljesen új karakterrel, és ez a fajta vérfrissítés nagyon is ráfért már a Marvelre. Eltartott egy ideig, mire begyűjtöttem mind a 28 részét (aztán meg a folytatása, a Pulse valamennyi füzetét is), de megérte. Tudom, sokaknak a bögyében van Brian Michael Bendis más sorozatai miatt, de azt talán ők sem tagadják meg tőle, hogy ebbe nagyon-nagyon beletrafált.
Három kedvenc Marvel címed:
Itt sem kedvenceket sorolnék, hanem azokat, amikből rendszeresen beszerzek pár részt, hogy lássam, hol tart:
- Amazing Spider-Man
- Iron Man
- Avengers
No, akkor ugyanez DC-ben...
Előrebocsátom, hogy DC-ből talán még többet olvastam, mint Marvelből, és hamarabb is ismertem meg a figurákat. Így aztán a választás is még nehezebb.
De azért persze nehéz lenne nem a Watchment említeni elsőnek. Annak idején három-négy részenként tudtam beszerezni, és közben lerágtam a körmömet, pedig már nem voltam tinédzser. 11 részen keresztül izgultam, aztán a 12.-ben némileg csalódtam, de így is fantasztikus élmény volt.
Ugyancsak nehéz lenne nem a Sandmant tenni a második helyre. Gaiman csodálatos író, sokat adott nekem. Vele kapcsolatban is azt emelném ki, hogy az a lényeg, amit újonnan hozott, vagyis az „új” Sandman, aki egy egészen más karakter, mint akit (pontosabban akiket) a DC addig futtatott. Nagyon helyes, hogy nem a DC ikonjait értelmezte át a felismerhetetlenségig, amire egyes írókban sajnálatosan erős a hajlam. De azért a Sandman 75 részén belül is voltak csúcsok és kevésbé bejövős sztorik. Ha lehet, hogy egynek számítson, akkor itt felsorolnám a kedvenc részeimet: August (30. szám), A dream of a thousand cats (18. szám), The song of Orpheus (Sandman Special) és A midsummer night’s dream (19. szám).
Sajnos, muszáj harmadiknak holtversenyben említenem két remek sorozatot. Az egyik a háromrészes Hawkworld Tim Trumantől, ami az egyik legjobb sci-fi féleség, amit valaha olvastam. A másik pedig a Legion of Super-Heroes 1989 végén indult folyama, egészen addig, amíg Keith Giffen írta illetve irányította. Igazi felnőtt képregény, teljesen szokatlan narrációs ritmussal, miközben a panelelrendezés pedig a lehető legrugalmatlanabb háromszor hármas beosztást követte. De hogy ebből mit tudott kihozni Giffen...
Itt kicsit más a válaszom, mint a Marvelnél, ugyanis igen, van kedvenc DC-címem, és ez a Batman (valamint persze a Detective Comics). Magasan ezt szeretem a legjobban az összes szuperhősös kínálatból. 1967-ben olvastam belőle először részeket, és egyből magával ragadott.
Persze sok mást is olvasok, de hogy egyértelmű legyen a dolog, most csak azokból a címekből idézek, amelyek hosszú évek óta folyamatosan megjelennek, és nem zárultak le. Ez ugyan kizárja például a remek „szerzői” Vertigókat, de most mit csináljak, nem én teszem fel a kérdéseket...
Szóval azok, amiket a Marvel-„kedvencekhez” hasonlóan rendszeresen veszek: Green Arrow, Wonder Woman, Justice League, Superman, Green Lantern. Igen, ez jóval több, mint három. Döntsd el, mit tartasz meg...
Három egyéb amerikai cím vagy történet:
1) Ms. Tree. Max Allan Collins magándetektívnője, aki mindenkit lelő, aki megérdemli. A grafikus, Terry Beatty, sajnos nem éppen egy Neal Adams, de egy idő után meg lehet szokni, és a nyersesége passzol is a karakterhez. Nagyon sajnálom, hogy nem sikerült bevenni annak idején a Fekete-Fehér Képregényantológiába. Felvettem ugyan a kapcsolatot Collins-szal, de ő az ügynökéhez irányított, aki viszont többszöri megkeresésre sem válaszolt.
2) Doonesbury. A világ legjobb comic strip-je. Politikai, mindig aktuális, és mindig telibe trafál anélkül, hogy nyíltan moralizálna. Meg lehet belőle tanulni egész Amerikát.
Három kedvenc karakter:
Hát ez egy kicsit a folytatása az előző kérdésnek, de variáljunk.
1) Beton (Concrete)
2) Charlie Brown
3) Spirit (a régi, Eisner-féle...)
Három kedvenc európai képregény:
Ezt most komolyan mondod, hogy európaiból csak hármat választhatok? Ne már...
Hát akkor legyen: Corto Maltese, Blueberry, Astérix. Gondolom, nem leptem meg vele senkit...
Három kedvenc magyar képregény:
Igazság szerint még nincs három kedvenc magyar képregényem, legalábbis azon a szinten nincs, amennyire a fentiek. Úgyhogy inkább három olyan rajzolót említek, akiktől nagyon remélem, hogy meg fogom kapni előbb-utóbb a „magyar Batmant”, a „magyar Astérixet” vagy a „magyar Doonesburyt”. Ők Fekete Imre, Lanczinger Mátyás és Zorro de Bianco.
Végre egy könnyebb kérdés. Sajnos, a távol-keleti képregényekkel elég későn ismerkedtem meg igazán, így a fiatalabbaknak szólók eleve ki is esnek a választhatók közül – itt nem működik számomra semmilyen nosztalgia-effektus.
1) Detective Conan
2) Monster
3) Adolf (Tezuka)
És persze „versenyen kívül” bármi, amit Tacumi Josihiro készített. Az az ember egy zseni.
Három kedvenc könyv:
Ez aztán végképp nem fair... képregényből legalább mondhattam összesen pár tucatot. És most a világirodalomból válasszak ki mindössze hármat... Hát ez tutira nem fog menni, úgyhogy három olyat mondok, amit nemrég olvastam (először vagy újra), és nagyon bejött:
1) Thomas Pynchon: The crying of lot 49
2) Paul Auster: Oracle night
3) Ambrus Zoltán: Jancsi és Juliska (novellák)
Három kedvenc film: ugyanaz a válaszom, mint a könyvekre – három olyan, amit nemrég láttam először vagy néztem meg újra, és hatott rám.
1) Apokalipszis most
2) Diva
3) A Pont-Neuf szerelmesei